zaterdag 13 maart 2010

botanische tuinen


Vandaag ga ik de Botanische tuinen bezoeken. Het is wederom erg warm, ik hoop dat het ooit nog goed komt met mijn roodgetinte blanke velletje, dat ondanks factor 10, maar blijft verbranden. Ik besluit te gaan lopen, dat is een flinke trip! Daarna wil ik naar de markt, gewoon een beetje rondneuzen, want mr. Jones, mijn trouwe huisbewaarder, heeft gisteren al tomaten en fruit meegenomen. Mr. Jones zegt dat hij me zal missen als ik weg ben, nou ik hem ook. Het is fijn als ik 's mogens wakker wordt dat hij er is voor een babbeltje. Hij heeft al een lekker ontbijt klaargezet. Na een kop koffie ben ik er klaar voor! Onderweg krijg ik wel 20 keer een boda boda aangeboden. Boda boda's zijn brommertjes, bestuurd door jongens die graag een centje bij willen verdienen. Achterop zit een kussen, dat is dus de taxi! Er wordt veel gebruik van gemaakt. Ook diverse taxi's komen toeterend langs. Het is ook heel gek: een wandelende Mzunga (blanke). Gelukkig zijn ze niet "kleverig", als je vertelt dat je gaat lopen rijden ze door. Bij Gatley's neem ik even een pauze. Even het vochtgehalte weer aanvullen met een lekkere verse pineappeljuice. Gatley's is een strategisch gelegen restaurant/ guesthouse/ art-shop waar veel buitenlanders komen. Je kunt er heerlijk even uitzakken, de krant lezen en wat eten of drinken. Na de pauze loop ik naar de Botanische tuinen. Mijn verwachting dat het hier op zaterdag wel vol met toeristen zou zijn klopt niet. Het is erg rustig. Ik neem voor de zekerheid maar een betrouwbaar uitziende gids mee. David is een student en studeert in Kampala "iets" met tropische planten. Hij weet heel veel te vertellen. Wat is de natuur toch prachtig hier! Bomen van meer dan een eeuw oud, prachtige bloemen, vruchten en ook een hele serie aapjes krijg ik te zien tijdens de rondleiding. Fijn dat ik mijn gids mee heb, hij weet echt veel te vertellen. Ik neem afscheid van David, en loop naar de markt. Jeetje, je kunt hier honderden gave foto's maken. De oude, uit elkaar vallende parasolletjes, de dikke mama's achter de fruitkramen, de slapende man die met zijn hoofd tegen zijn fiets ligt, de kippen die vanavond in de pan liggen, te veel om op te noemen. Ik ben alleen erg voorzichtig, een camera is echt een hebbedingetje hier en ik val al zo ontzettend op tussen alle zwarte mensen. Ik maak snel een paar foto's voor ik vertrek, kan het toch niet laten....
Daarna terug naar Gatley's voor lunch. Ik blijf er lekker een poos hangen, lees de krant en verwen mezelf met een heerlijke salade en een kop Uganda-koffie. Dan weer back home. Ik denk dat ik wel 15 km in de benen heb zitten. Een heerlijke koude douche geeft verfrissing.