maandag 8 maart 2010

Kampala

Vannacht wakker geworden van de storm. Regenen: dat kan het hier, wow! Wel warme regen. Het is raar dat jullie in Nederland weer in de sneeuw zitten en ik in mijn zomergarderobe de regen over me heen laat komen. (op de foto zie je een inventieve dame die haar haar tegen de regen beschermd) We zijn al vroeg op, het is vandaag internationale vrouwendag: een vrije dag in Uganda, dus gaan we met Ron op pad: naar Kampala. Inmiddels komt de zon door, het is heerlijk buiten. Het ligt hier 30 km van af. De route is redelijk, asfaltweg met hier en daar een flink gat. Het verkeer is erg chaotisch. Ze rijden hier links, dat is ongeveer de enige afspraak die geldt. De route gaat langst honderden kleine winkeltjes (het gros is wel open) krioelend van de (zwarte) mensen, auto's, brommers en hier en daar een afgeladen volle fiets. Er zijn trouwens ook fietstaxi's: fietsen met een kussentje achterop! De zijstraten van deze route zijn allemaal zandwegen met veel hobbels, bobbels en plassen. Het valt op dat er langs de weg veel reclame is van kraamklinieken en andere voorlichtig op gebied van zwangerschap. Ook de krant geeft ons vandaag een heel verslag over een congres over incontinentie en fistelvorming na de bevalling, met veel preventieve tips! In Kampala bezoeken we een kunstmarkt met heel veel prachtige handwerkkunst (de lege koffer waar al het maandverband in zat is inmiddels zeker al weer halfvol...) en de graftombe van de koning. De allergrootste Afrikaanse rieten "hut" die ik ooit gezien heb. De lunch is ook heerlijk chaotisch: ongeveer 7 obers komen allen met hun eigen menu (we kunnen ons tafeltje gemakkelijk helemaal bedekken met zoveel menu-boekjes) aan onze tafel, en willen ons allemaal wel een heerlijke lunch voorzetten. Ik geniet vooral van alle mensen om me heen, de rondvliegende Marabou's en zeearenden, de overvolle fietsen, kleurige winkeltjes, heerlijk tropisch fruit en veel vriendelijke mensen in een heel relaxte sfeer. Morgen zullen we het ziekenhuis bezoeken. Ik ben benieuwd!!