donderdag 11 maart 2010

Ngamba Island



Vandaag hadden we eeen reisje naar het Ngamba Island: het Chimpanzee Sanctury-eiland gepland. Marina en Ron hebben zich uiteraard af moeten melden, ik ga wel mee. We varen met een groep van 15 mensen, hoofdzakelijk Amerikanen vanaf de Entebbe-ZOO over het Victoriameer naar het eiland waar een apengroep zit van 44 apen. Alleen de boottocht is al een feestje! Het is heel warm vandaag, dat merk je niet als je op een bootje vaart, maar wel aan de pioenrode kleur van je huid als je terug bent. We varen langs vissers die hun handel bij elkaar sprokkelen op smalle houten bootjes. Sommigen moeten peddelen, anderen hebben een motortje. Op het water drijven bosjes waterplanten waar vogeltjes even een pauze nemen. Het Victoriameer is enorm groot. Dan komen we bij het Eiland aan. Ook hier weer prachtige natuur. De chimpansees worden geadopteerd van overal vandaan. De meesten zijn als huisdiertje in een gezin geweest al baby-aapje. Die worden natuurlijk te groot en te sterk. Volgens de ranger die ons begeleid kost het verkrijgen van een baby-aapje uit de natuur, zeker 4 andere apen het leven: de vader, de moeder en wat vrienden, omdat die het niet laten gebeuren dat iemand een baby steelt. Chimpansees zijn erg leuk om naar te kijken. Ze hebben een flink stuk bos om zich uit te leven
We varen weer terug, in de zoo drink ik nog even een drankje in een idyllisch resaturant boven het meer. Dan bel ik, volgens afspraak de chauffeur, of hij me wil halen. Hij zit 30 km verderop in Kampala... nou ja, dan ga ik gewoon lopen. De geplande workshop in het ziekenhuis ga ik maandag doen. Het is al best laat en ik moet veel spullen meesjouwen. Gaat ook wel met een taxi, maar ik laat het even voor wat het is. Morgen is er weer een dag.